Pensjonistparet Berit og Martin elsker å reise Spania rundt i bil. Siste turen de tok var en drømmereise i vakre og frodige Nord-Spania.

Av Ann-Louise Gulstad

Berit Andresen (63) og Martin Larsen (69) fra Trøndelag har alltid likt å reise, men det er først i de siste årene at de har blitt godt kjent med fastlandet i Spania.

-Det å bare ta et fly fra Norge til Spania og leie en bil og kjøre rundt er en fortryllende opplevelse, sier Berit. Det er en fordel å være pensjonist med god tid, for det krever litt arbeid å forberede en slik reise som den vi tok i Nord-Spania. Alt, som overnattinger og reservasjon av hoteller og hvilken by vi skulle besøke til enhver tid, var nøye planlagt på forhånd fra Norge. Men det var en enkel sak, og noe absolutt alle kan gjøre.

Berit er jordmor og lærer av yrke, men gikk av med pensjon i august i fjor. Martin er mekaniker og gikk også av med pensjon samme år.

-Mens vår datter var liten reiste vi en del ganger på chartertur og koset oss med det. Feriemål den gangen var Hellas, Kypros, Rodos, Egypt og Mallorca, men aldri fastlandet. Vi fant fort ut at vi likte sol og varme, god mat og late dager. Men i løpet av årene var det så mange som anbefalte oss å bli bedre kjent i Spania, og for noen år tilbake begynte vi å feriere på fastlandet.

Helt fra begynnelsen leide de bil for å kunne utforske nærområdet der de ferierte litt bedre. Da åpnet det seg mange muligheter for opplevelser, og paret begynte å drømme om å kjøre Spania rundt i bil.

Google Maps ble brukt i planleggingen, og slik så reiseruten ut.

-Vi fant ut at det beste var å bruke nettet i jakten på nye iberiske opplevelser, smiler Berit. Etter noen timer online fant vi ut hvilke steder vi hadde lyst til å besøke. Vi har siden den gang reist mye rundt på Costa Blanca, som er vårt paradis. Men vi har vært flere ganger på Costa del Sol også, hvor vi trives godt, og vi har kjørt til både Barcelona og Madrid blant mange andre steder. Da har vi lagt opp til korte og lange turer alt etter vær, årstid og lengde på opphold.

Sommeren 2015 bestemte paret seg for å kjøre fra Norge til Spania. Det var også en godt planlagt tur, og de fleste overnattingene var bestilt på forhånd.

-Vi opplevde faktisk at det var nokså enkelt å få hotellrom selv når det var ferietid, selv om vi hadde ønsker om sentral beliggenhet, Wifi og sikker parkering for bil, forteller Martin. Bilturen fra Norge var en del av ferien slik at vi hadde flere stopp og flotte opplevelser underveis. Målet var Villajoyosa, hvor vi lånte leilighet av kjente og bodde i nesten to uker, før turen gikk tilbake til Norge med mange overnattinger underveis.

Det var slik de kom på idéen om å ta en lengre tur rundt omkring i Nord-Spania i leiebil. De hadde en venninne derfra som hadde snakket så mye om hvor forskjellig det var i Nord-Spania i forhold til lenger sør.

segovia

Under reisen i Nord-Spania forelsket paret seg i Segovia med den enorme akvedukten fra romertiden som er veldig godt bevart.

-Vi tente begge på idéen, og før vi visste ordet av det var vi i gang med å planlegge en litt lengre reise. Vi satte av 15 dager. Det første som ble gjort var faktisk å legge ut en post på en Facebookgruppe for nordmenn i Spania for å spørre om tips, som hvilke byer og steder vi burde besøke. Der fikk vi mange svar!

I flere dager satt de med Google maps og regnet avstander og leste alt de kom over av informasjon om forskjellige byer. Det var viktig for dem å legge opp en rute som ikke var for anstrengende når det gjaldt lange kjøreøkter.

-Etter hvert som kjøreruta ble klar, regnet vi på antall overnattinger på de forskjellige stedene i forhold til hvor langt vi hadde kjørt og hvor mye vi skulle oppleve. Det var svært viktig for oss at dette skulle forbli en ferietur. Vi skulle ha god tid og vi skulle ikke stresse avgårde. Vi planla en overkommelig kjørerute med én til tre overnattinger. Vi skulle kjøre innom 12 byer, overnatte i 9.

Da kjøreruta var klar begynte prosessen med å bestille overnatting. I og med at de denne gangen hadde bestemt seg for å besøke severdigheter stort sett i gamlebyene, ville de bo i gangavstand til alt.

-Vi ønsket å parkere bilen ved ankomst og ikke bruke den før vi skulle videre, opplyser Berit. Da kunne vi også nyte Spanias gode rødviner og øl til den berømte pintxosen man finner nord i Spania. All hotellbestilling ble gjort på nett, det var veldig enkelt og oversiktlig. Man får bekreftelse med én gang og kan skrive ut all info om hotellet. Vi brukte stort sett booking.com eller hotels.com.

Ribadesella

Paret falt for Ribadesella med én gang. Byen er relativt liten og har en fantastisk flott strandpromenade, som alle byene i Biskayabukta.

Noe tidkrevende var det å finne de rette severdighetene på kartet samt finne det riktige hotellet i forhold til krav og pris, men resultatet var absolutt verdt det.

-Våre krav var ikke luksus og store flotte rom, men mulighet for fri avbestilling, trygg parkering for bil, fri Wifi og helst med frokost og eget bad. I og med at vi bestilte i god tid før avreise fikk vi gode priser. Vi bodde på både hostal, pensjonat og hotell. Men vi syntes det var best å vite på forhånd hvor vi skulle overnatte. Mange ønsker å være mere spontane i forbindelse med overnatting, men mange av stedene kan være fullbooket når det nærmer seg avreise og da kunne vi risikere å måtte bruke tid på å lete ved ankomst. Det var ikke vi interessert i denne gangen.

Før de dro fra Norge la de inn alle adressene til overnattingsstedene på medbrakt GPS. Noe som gjorde kjøreturen enkel og det var lett å finne frem. Det reiseglade paret landet spent i Alicante en ettermiddag i april. Umiddelbart på flyplassen hentet de ut leiebil og kjørte direkte til Toledo.

-Det var bare fire og en halv times kjøring langs flotte veier og lite trafikk. Toledo åpenbarte seg plutselig på en høyde midt på en flat slette litt sør for Madrid, et fantastisk skue! Vi kjørte rundt de gamle bymurene og inn i svært smale gater til et herlig hotell med garasje i kjelleren. Det var så smalt at vi måtte ha inn speilene på bilen, og kjøre frem og tilbake mange ganger for å komme ned i parkeringskjelleren. Det minnet om gamlebyen i Sevilla. Toledo var en nydelig by, koselig å vandre rundt i. Her var også Museo El Greco. Det var en del turister i byen, de fleste var spanjoler og asiater. Toledo er nok en av favorittene. Her hadde vi to overnattinger på grunn av sen ankomst.

Bilbao falt også i smak. Her var det mye pensjonistparet hadde lyst til å gjøre, som å besøke det verdensberømte Guggenheim-museet.

Turen gikk deretter til Segovia, som var cirka én og halv times kjøring. I dette området var de rundt 1100 meter over havet og snøen lå helt ned til motorveien.

-Brøytebiler med mannskap sto klar til utrykning langs veien. Heldigvis var det helt bart på veien når vi kjørte. Det vi husker best fra Segovia er den enorme akvedukten fra romertiden som er veldig godt bevart, og et nydelig måltid på en ganske liten, svært spansk restaurant hvor vi spiste tradisjonsretten spegris og bønnesuppe med lokal rødvin til.

Dagen etter gikk turen til Salamanca som betyr den gyldne by på grunn av at de fleste bygningene er laget av gul sandstein.

-Det tok rundt to timer med bil, sier Berit. Vi hadde en liten stopp i Avila — en liten by omringet av høye murer noen mil vest for Segovia — for å spise frokost. I Salamanca gikk vi en anbefalt gårute fra en storslått Plaza Mayor nedover Rue Mayor med mange flotte bygninger, Casa de la Conchas og Escuela Mayores, og selvsagt en storslått katedral. Denne katedralen var den eneste vi gikk inn i, og det var verdt hver en euro. Kan bare ikke beskrives med ord. Bildene vi tok greier heller ikke å få fram de fantastiske glassmaleriene høyt oppe i mange kupler under taket. Ny og gammel katedral var bygd sammen. Det ble to overnattinger i denne byen. Dette er noe vi anbefaler på det sterkeste.

Turen gikk selvfølgelig også til San Sebastian som trønderne beskriver som en særdeles fin og moderne by med flotte butikker, en nydelig strand og en stor gamleby med et virvar av barer og restauranter.

Neste morgen, straks etter frokost, var trønderne på farten til Oviedo, hovedstad i regionen Asturias. Bilturen nordover gikk i det de selv beskriver som et fantastisk frodig landskap med høye fjell, dype daler, svære, tette, grønne lauvtrær og knallgrønt gress.

-Det var ganske likt norsk natur på sitt mest frodige. Her var også veiene litt mere svingete og det var mange tuneller. Men fortsatt motorvei og fin kjøring og ikke mye trafikk. Det vi hadde fått inntrykk av om Oviedo på TripAdviser var at det fantes mengder av cider-hus. Vi la spesielt merke til én restaurant som heter La Pumarada og som serverte cider på gammelmåten. Dette måtte vi oppleve selv om ingen av oss er spesielt glad i cider. Vi vandret rundt i gamlebyen og til slutt fant vi restauranten. Vi ble plassert ved et trebord uten duk, og vi skjønte fort hvorfor det ikke egnet seg med duk.

Cideren ble skjenket med strak arm i retning et glass som ble holdt veldig lavt med den andre hånden. Noe av det traff glasset mens resten skvettet rundt.

Her sitter pensjonistparet og koser seg på en kafé på Plaza Mayor i San Sebastian.

-Etter hvert skjønte vi også hvorfor, utbryter Martin. Det var for å tilføre luft slik at cideren ble sprudlende. Hvis vi ikke drakk opp alt med én gang ble det tømt ut i bøtter plassert rundt omkring før det ble en ny runde med skjenking. Artig opplevelse om enn noe sølete.

Neste overnatting var Ribadesella cirka 122 km fra Oviedo, som var rundt en time og førti minutter kjøretur.

-Vi hadde en god stopp i Gijon på tur dit, som også var en flott opplevelse, fortsetter Berit. Vi gikk rundt på havna og langs stranda som ble brukt av surfere. På en liten koselig kafé drakk vi dagens cortado.

-Det ble en fin rusletur i byen med et enkelt måltid på en liten restaurant. Frokostsalen på hotellet lå helt nede på den fantastiske strandpromenaden, med glassvinduer hele veien. En nydelig plass å kose seg med en god frokost før avreise til Bilbao.

De neste to timene kjørte paret gjennom et svært grønt og frodig område på en noe svingete vei før de kom frem til Bilbao.

Det ble mange gode vin- og matopplevelser på turen, og paret spiste seg godt mett på pintxos

-Her var det litt mere trafikk, men det går utmerket bare man holder seg i rett felt. Før vi kom til Bilbao, stoppet vi i Playa de Gulpyuin, 18 kilometer fra Ribadesella. Det er en 40 meter lang sandstrand, som er koblet til sjøen via grotter og en rekke underjordiske tuneller. Når bølgene slår inn kan de bli hele 10 meter høye her.

Bilbao falt også i smak. Her var det mye de hadde lyst til å gjøre, som å besøke det verdensberømte Guggenheim-muséet.

-Bilbao er en ganske stor by med sine 350 000 innbyggere, og ligger i sentrum av Baskerland. Det var lett å skaffe seg oversikt, og vi hadde lagt opp en rute etter anbefaling på TripAdviser. Etter at vi hadde besøkt muséet, gikk vi langs elva til Guggenheim, som er et fantastisk og meget spesielt skue. Det var anbefalt å komme dit før klokken 10: 00 på grunn av kø, og det gikk greit å komme inn. Vel verdt et besøk på grunn av den meget spesielle arkitekturen. Etter det gikk vi over elva for å ta taubanen Artxanda til et utkikkspunkt. I nydelig vær var dette spektakulært. Fin park med benker og en restaurant på toppen. Så var det på tide å vandre i gamlebyens gater med mange barer, pintxos og god drikke til. Det ble to netter her. Snakk om å kose seg glugg i hjel.

Så gikk turen til vakre San Sebastian, bare litt over en times kjøring fra Bilbao. San Sebastian er en særdeles fin og moderne by med flotte butikker, en stor gamleby med et virvar av barer og restauranter og en nydelig strand, Concha Beach, som strekker seg fra byen til Monte Igueldo.

-Monte Igueldo er en høyde med utsikt over hele stranda og byen, sier Martin. Det går et tog fra stranda og opp til toppen hvor utsikten er overveldende. Det er en restaurant på toppen. I San Sebastian var det mange turister, både i store og små grupper. I gamlebyen er det stappfullt på pintxosbarene rundt lunsjtider, men man kan alltids presse seg inn. Mat er det i hvert fall nok av. I dette området har de en sparkling vin, txakoli, som skal være en av de beste i verden. Det kan diskuteres. Det ble to netter her også.

Paret var full av gode inntrykk da turen var over, og stolte over å ha fullført reisen uten store problemer.

Neste overnatting var i Zaragoza. Kjøreturen tar cirka tre timer, men Berit og Martin hadde en lang stopp i Pamplona underveis.

-Pamplona var en spennende og fin by, store velholdte plasser og parker. Og så var det okseløpet da, når det er San Fermin-festival på sommeren. Vi gikk ruta på 840 meter der oksene slippes etter folk som løper først bare for å kjenne litt på hvordan dette egentlig er.

I Zaragoza ble det en overnatting før paret la ut siste etappe til Costa Blanca og Altea hvor de hadde hele tre overnattinger.

-Vi kunne ikke dra tilbake til Norge uten å dra til Altea først. Vi elsker denne byen. Her bare slappet vi av i nydelig sol ved det deilige Middelhavet og ruslet en runde i den lille gamlebyen mens vi snakket om alt vi hadde opplevd på turen i Nord-Spania. Deretter gikk turen til Alicante hvor vi leverte tilbake leiebilen uten problemer. På vei tilbake til Norge i flyet hadde vi med oss i bagasjen masse deilige minner og bilder som vanskelig lar seg beskrive. Vi hadde kjørt 2145 km på turen, som tok 15 dager. Det er en flott og opplevelsesrik ferietur som virkelig anbefales, avslutter Berit.